ללמוד על קנאביס רפואי

כיצד שימוש בקנאביס משפיע על חיי המין?

האם לשימוש בקנאביס יש השפעה על חיי המין שלנו? תמיד אמרו לנו שסמים (וגם תרופות) משפיעים בצורה כזו או אחרת על יחסי המין. נאמר כי שימוש בסמים מסוימים או נטילת תרופות מסוגים שונים, עשויים ללבות את החשק המיני – או לחילופין להשפיע עליו לרעה. ומה באשר לשימוש בקנאביס? האם שימוש בקנאביס רפואי יפגע ביצר המיני? אם שואלים את החוקרים, התשובות לא חד משמעיות.

בשנת 2015 פרסם ה Journal of Assisted Reproduction and Genetics מחקר שעסק בקשר שבין שימוש במריחואנה לבין פוריות הגבר.
החוקרים מצאו כי שימוש כרוני בקנאביס אצל גברים הוריד את החשק המיני. כלומר, ככל שצורכים יותר קנאביס, החשק המיני נמוך יותר. לפי המחקר, לקנבינואידים יש השפעה ישירה על קולטנים המצויים באיברי הרבייה הזכריים. לכן, כך לפי המחקר, במידה ולגבר יש בעיית פוריות אפשר בהחלט לבחון את הקשר לשימוש במריחואנה.
מנגד, מחקרים אחרים הגיעו דווקא לתוצאה ההפוכה ומצאו ששימוש במוצרי קנאביס עשויים לשפר את החשק המיני. הסיבה, לדברי החוקרים, היא נפשית. צריכה של קנאביס מפחיתה חרדה. למשל, אצל אנשים עם חרדות ביצועים בחדר המיטות – המריחואנה עשויה להביא אותם לשחרור, להקל על החרדה ובכך להעלות את החשק המיני.

במאמר שפורסם בשנת 2014 ב BioMed Research International, עלתה התאוריה כי קנאביס עוזר להרפות את כלי הדם ומגביר את זרימת הדם. זרימת דם טובה יותר לפין לצורך האקט המיני. לפי החוקרים, משחר ההיסטוריה השתמשו אנשים מתרבויות שונות בצמחי מרפא שונים לטיפול במצבים של אי פוריות גברית, לטיפול בבעיות פוריות וכן הלאה. השימוש בצמחי המרפא סייע לשיפור ביצועים מיניים ולהפרעות בזיקפה באמצעות הרחבת כלי דם, עלייה ברמת הטסטוסטרון והשפעה על ציר יותרת המוח-גונדאלי.
יחד עם זאת, לדברי החוקרים, אין מספר מידע קליני לגבי השימוש בקנאביס ועל הקשר בינו לבין הגברת חשק מיני או הפחתתו. לשיטתם, יש צורך במחקרים נוספים כדי להגיע למסקנות ברורות.

המחקר הקודם בדק את השפעת השימוש בקנאביס על יחסי המין של גברים, ומה עם הנשים? האם שימוש בקנאביס עשוי להוביל לאורגזמות טובות יותר? בשנת 2019 פרסם ה- ORIGINAL RESEARCH WOMEN'S SEXUAL HEALTH מחקר על הקשר בין צריכת מריחואנה לבין התפקוד המיני של נשים. במסגרת המחקר נשאלו 373 נשים אודות הרגלי השימוש בקנאביס והתנהלותן במהלך קיום יחסי המין. 127 מהן דיווחו על שימוש בקנאביס לפני קיום יחסי מין. אותן נשים דיווח גם על אורגזמות ביחס גבוה יותר מנשים שלא צרכו קנאביס לפני כן.

"נראה שמריחואנה משפרת את שביעות הרצון מהאורגזמה", כתבו החוקרים במסקנותיהם. "הבנה טובה יותר של תפקידה של המערכת האנדוקנבינואידית בנשים היא חשובה, מכיוון שקיימת מיעוט של ספרות, והיא יכולה לעזור להוביל לפיתוח טיפולים לבעיות בתפקוד המיני הנשי".
ומה לגבי תדירות יחסי המין? מחקר שפורסם בארה"ב בשנת 2017 מצא את הנתון המעניין הבא: אנשים שצרכו קנאביס קיימו יחסי מין בתדירות גבוהה יותר מאלה שלא עשו בו שימוש. המחקר הזה בדק נתונים של כ-50 אלף משתתפים שנשאלו על מידת תדירות יחסי המין. התוצאות היו חד משמעויות ולא נמצא הבדל בתשובות מבחינת מגדר (כלומר בין נשים לגברים) וגם לא בין הקבוצות הדמוגרפיות השונות.

 

המחקר בתחום הקנאביס בכלל והקנאביס הרפואי בפרט הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, גם בתחום של השפעת הצריכה שלו על התנהגות של נשים וגברים מחוץ לחדר המיטות ובתוכו. נראה כי גם החוקרים עצמם חלוקים בדעתם על טיבה של השפעת החומר המצוי בקנאביס על התפקוד המיני, כמו גם על החשק המיני ובשאלה האם החומר מגביר אותו או מפחית ממנו. גם השאלה האם שימוש בקנאביס רפואי פוגע או לא בפוריות של הגברים והנשים טרם נפתרה באופן סופי וצפויים בעתיד הקרוב מחקרים נוספים. נראה כי לא רק שלחומר יש השפעה פיזית על גופם של המשתתפים במחקר אלא, ואולי ביתר שאת, מבחינה נפשית. כך או כך, בין אם יש השפעה חיובית או שלילית ובין אם אין השפעה כלל – חשוב תמיד לא להגזים בשימוש בו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *