מריחואנה רפואית לטיפול בפוסט טראומה

האם מריחואנה רפואית מסייעת לפוסט טראומה?

כ-10% מהאוכלוסייה סובלים מפוסט טראומה (PTSD), הפרת דחק פוסט טראומטית. זה לא מפתיע. אנחנו חיים במציאות אינטנסיבית, תחת לחץ ואיומים מכל פינה. הדבר נכון לגבי העולם כולו אך בפרט לישראל, מוכת מלחמות וירי רקטות. ואכן, רבים מהמאובחנים בישראל כסובלים מפוסט טראומה לקו בה במהלך שירותם הצבאי, כלומר הם הלומי קרב.

אף שפוסט טראומה מוגדרת כמצב או כהפרעה נפשית, הרי שכל מי שחווה התקף חרדה בחייו, ידע לומר שהסממנים לה הם בהחלט גם פיסיים, המורגשים על הגוף. האם יש דרך להקל על תסמיני התופעה? על התקפי החרדה, הזכרונות שמציפים? בשנים האחרונות, במקביל לשימוש הגובר בקנאביס רפואי לצורך טיפול במחלות ובכאב, הולך ומתרחב המחקר הבודק את האופן שבו מסייע קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה (PTSD). אף שיש עוד מקום להעמיק את המחקר, המסקנות אופטימיות.

 

מהי פוסט טראומה?

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), המוכרת גם כפוסט טראומה, מוגדרת כתגובת דחק בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי או לסדרה של אירועים טראומטיים. אין הכרח כי האירוע הטראומטי יהיה קיצוני ודי כי הוא יעורר אימה. תסמיני הפוסט טראומה כוללים, בין היתר, מחשבות חודרניות, כמו שחזור חוזר של האירוע הטראומטי, סיוטים, חוסר ריכוז, האשמה עצמית, התקפי חרדה, הימנעות ממקומות, מעשים או אנשים הקשורים לאירוע ועוד.
המחקר בנושא הפוסט טראומה החל בעקבות מלחמת העולם הראשונה והיא כונתה אז "הלם פגזים". ההפרעה קושרה להיסטריה ולחולשה וסברו כי היא קשורה לרעש הפגזים והארטליריה. לאחר מלחמת העולם השנייה החלו להבין כי מדובר בתופעה נפשית ולא פיזית בלבד ולאחר מלחמת וייטנאם היא הוגדרה בצורה מקיפה לראשונה.

בישראל, נכון לדצמבר 2021, כך על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע בכנסת, כ-5,700 נכי צה"ל הוכרו ואובחנו עם הפרעה פוסט טראומטית בדרגות חומרה שונות, הן כפגיעה בלעדית והן כפגיעה משולבת. נכים אלו קיבלו הכרה במהלך כל שנות פעילות אגף השיקום. לפי הנתונים 95% מתוך הנפגעים הם נכים לצמיתות. עוד עולה כי מתוך המוכרים כסובלים מפוסט טראומה, רק אצל מחציתם ידועה סיבת הפגיעה – רובם מפעילות צבאית וחלקם בשל פגיעה בתאונות דרכים.

אף שאנו נוטים לחשוב כי פוסט טראומה היא תופעה "צבאית" של הלומי קרב, הרי שאירועים רבים ואחרים עשויים להוביל להתפרצות PTSD, ובין היתר תאונות דרכים, פגיעה מינית, לידה קשה ועוד.

 

קנאביס רפואי כטיפול בנפגעי פוסט טראומה

בשנים האחרונות, עם ההבנה אצל צוותי רפואה כי שימוש בקנאביס רפואי מסייע בטיפול בכאב ובמחלות, החלו בהדרגה להשתמש בקנאביס לטיפול בפוסט טראומה (PTSD).

מחקר משנת 2020, שבדק את השפעת הקנאביס על 150 משתתפים בכל שלושה חודשים על משך תקופה של כשנה, מצא כי הוא מסייע בהפחתת סימפטומים של פוסט טראומה. מהמחקר עלה כי אצל מרבית המשתתפים שצרכו קנאביס רפואי חלה ירידה בתופעות הטראומה. מעבר לכך, נמצא כי בתום השנה רבים מהמשתתפים כלל לא עמדו יותר בקריטריונים של אבחון לפוסט טראומה.

מחקר נוסף, גם הוא משנת 2020, סבור כי שימוש בקנאביס רפואי לפוסט טראומה עשוי להפחית את הפעילות בחלק מהמוח הקשור לתגובות של איום ופחד. המחקר מתבסס על השערות ומחקרים קודמים שסברו כי הקנאבינואידים משפיעים על אזורי הלמידה והזיכרון במוח ומפחיתים את התפרצות הזיכרונות הקשים.

מחקר נוסף מצא כי הקנבינואידים של הצמח יכולים למלא תפקיד מרכזי בכיבוי הזיכרונות הטראומטיים. החוקרים הגיעו למסקנה כי שימוש קבוע בקנאביס רפואי מקהה את התגובות למתח. לשיטתם, ישנה יעילות בצריכת קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה, אולם דרוש מחקר נוסף שיקבע אם שימוש קבוע יסייע ביצירת חוסן של המטופל למצבים מאתגרים ולהחלמה מלאה מהתסמונת.

 

טיפול בקנאביס רפואי לפוסט טראומה בישראל

לפני כשמונה שנים אישר משרד הבריאות טיפול באמצעות קנאביס רפואי לפוסט טראומה, לאחר שמדינות מערביות נוספות החליטו על צעד דומה. בכך, אימצו הרשויות בישראל את המחקרים שנעשו בעולם בשנים האחרונות אודות יתרונות של שימוש בקנאביס רפואי ל-PTSD.

האישור שניתן במשרד הבריאות אישר למעשה קנאביס רפואי לנכי צה"ל ובכך פתח את הדלת עבור הלומי קרב ונפגעי פוסט טראומה כתוצאה מאירוע טרור.

מאז פתחה ישראל את שעריה, מתמודדים רבים עם פוסט טראומה פנו לקבלת טיפול בקנאביס רפואי. למעשה מדובר באחת הסיבות הפופולאריות ביותר בישראל לקבלת רישיון לקנאביס רפואי. כיום, מעל 10 אלף ישראלים עושים שימוש בקנאביס לטיפול בפוסט טראומה (PTSD).

המחקרים טרם הכריעו בנוגע להשפעה ארוכת הטווח של הקנאביס על הסובלים מ-PTSD, ועל יעילות בשימוש קבוע. למרות זאת, הן מחקרים והן עדויות של מטופלים מצביעים על כך ששימוש בקנאביס רפואי יכול להפחית את תסמיני הפוסט טראומה באחוזים ניכרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *