טיסה עם קנאביס רפואי

האם מותר לטוס עם קנאביס רפואי?

כולנו יודעים שבמידה ואנחנו צורכים תרופות מסוימות, אנחנו נוכל גם לקחת אותם איתנו לנסיעה מעבר לים, וכמובן נורשה לעלות איתה למטוס. אבל מה קורה כשמדובר בחומר שמשמש אתכם לצרכים רפואיים אך מוגדר במדינות רבות כסם מסוכן? האם ניתן לעלות איתו לטיסה? מהי הפרוצדורה וכיצד יש לפעול כדי שלא להסתבך עם הרשויות במדינה הזרה?

לא פעם דווח בחדשות על תיירים ישראלים שמצאו את עצמם עצורים בכלא במדינה זרה משום שלא ידעו את חוקיה ונכנסו בשעריה כשברכושם נמצא קנאביס, אף שהוא מיועד לשימושם הרפואי, באישור רופא ישראלי. אנשים רגילים, שומרי חוק, שכל חטאם הוא שלקחו קנאביס רפואי לטיסה. לקנאביס הרפואי יש מעמד חוקי מיוחד בישראל, משום שמצד אחד מדובר ב"סם מסוכן" לפי פקודת הסמים המסוכנים, אך מצד שני, בהינתן רישיון כדין, הוא מאושר לשימושו הרפואי של המטופל. מדובר באישור וברישיון הניתנים למטופל על ידי רופא מומחה ועל ידי היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות).

אבל ישראל היא לא העולם, ובמדינות שונות יש חוקים שונים, ועל כן, בטרם תעלו על טיסה עם קנאביס רפואי (גם אם אתם ממש זקוקים לו רפואית), חשוב שתדעו את החוקים האלו. באופן עקרוני, משום שמדובר בטיפול רפואי נדרש, מותר לטוס עם קנאביס רפואי, אך יש לעשות זאת בצורה מושכלת, להבין את הפרוצדורה ולהצטייד תמיד במסמכים רשמיים של המדינה המאשרים לכם את השימוש בו.

לפעמים פשוט כדאי להימנע

יש מדינות שקל, באופן יחסי, להיכנס אליהן עם קנאביס רפואי, פרק זה לא נוגע אליהן. כאן נדבר על מדינות שפשוט עדיף להימנע מלנסות ולהיכנס בגבולותיהן עם סם אסור. למדינות אלו גם לא רצוי לפנות לשגרירות בניסיון לברר את התנאים לכניסה עם קנאביס רפואי, משום שרק תסומנו כעבריינים פוטנציאליים. מדינות אלו כוללות את סין ובלארוס, בהם צפויים לקבל מאסר עולם על החזקת סם אסור. מדינות נוספות כמו גיאורגיה ורוסיה מקפידות על ענישה מחמירה כלפי "עברייני סמים", אפילו אם מדובר במעט חומר שנועד לצורך רפואי. בדובאי, למשל, יש פרוטוקול תיאורטי ולפיו ניתן גם לגזור עונש מוות על מי שייתפס עם סמים שלא לשימוש עצמי, כן, גם אם נתפסתם עם שמן קנאביס בטיסה.

אור "ירוק"

נסיעה למדינות שבהם נכנסה לתוקפה הלגליזציה של הקנאביס, היא יחסית קלה. במדינות רבות בעולם מותר השימוש בסם זה ועל כן, תוכלו להגיע אליהם עם קנאביס רפואי ואפילו לרכוש אותו שם. מדינות אלו כוללות מספר מקומות בארה"ב (כמו קליפורניה, קולורדו, נבדה, אריזונה, ניו יורק, ניו מקסיקו, אלסקה ועוד), בטריטוריות מסוימות בקנדה, את אורוגואי, מדינות באירופה כמו אמסטרדם ועוד.

למדינות אלו, בטרם ההגעה אליהן, חשוב להיות מצוידים במסמכים רפואיים המאשרים לכם את החזקתם ואת השימוש בקנאביס רפואי בחו"ל. הרישיון לשימוש בקנאביס הוא של מסמך של ממשלת ישראל ורק הרשויות בארץ יכולות לכבד אותן. לכן, במידה ואתם נוסעים, עליכם לתרגם את רישיון הקנאביס שלכם אצל נוטריון. נוטריון מוסמך יתרגם את המסמך לשפה המקומית ויחתום עליו כנדרש.

בנוסף, חשוב לברר עם המדינה הספציפית שאליה אתם נוסעים מה הם התנאים המקומיים להחזקת קנאביס רפואי. פנו לשגרירות, עדיף בדואר אלקטרוני כדי שיהיה לכם תיעוד. בשיחה עם השגרירות עליכם לברר את הנהלים במדינה והאם במקרה שלכם תוכלו להיכנס בגבולותיה עם קנאביס רפואי והאם יש תנאים נוספים שעליכם לעמוד בהם.

עלו למטוס עם המסמכים הרלוונטיים. בקרת הגבולות בישראל לא צפויות לעורר בעיות במעבר, אך עליכם לזכור שמותר להכניס שקיות סגורות בלבד.

להקפיד על הפרטים – לשים לב לאישיורים

יש מדינות שבהן אין לגליזציה לקנאביס, אך הן עשויות לאשר כניסה של קנאביס רפואי למטופלים, וזאת בהתאם להקפדתן על חוקי זכויות האדם של האיחוד האירופי. בין השאר מדובר על הולנד, צרפת, פורטוגל, גרמניה ואוסטריה. מדינות אלו ועוד נוספות (כמו ארה"ב ואוסטרליה) יש חוקים המתרים טיפול בקנאביס רפואי עבור חולים מסוימים.

גם כאן, הקפידו לפנות לשגרירות, לקבל תיעוד בכתב על האישור, תנאיו וכן הלאה. ייתכן ותקבלו אישור עקרוני לתאריכים מסוימים בלבד.

במידה ואתם צורכים קנאביס רפואי לצרכים רפואיים כאלה ואחרים ובטרם תחליטו על הנסיעה הבאה שלכם, בין אם לנופש או נסיעה עסקית, תיקחו בחשבון את העובדה שלא לכל מדינה תוכלו להכניס קנאביס רפואי, גם אם מדובר בתרופה של ממש עבורכם. לכל מדינה החוקים שלה, ומערכת הענישה שלה. יש מדינות שלא כדאי להסתבך, כי הסיכון הוא גדול מדי, ומיותר. הקפידו לבחור לנסיעה מדינות ידידותיות לקנאביס רפואי. גם כשאתם בוחרים במדינות אלו, תלכו לפי הספר ועלו עם כל האישורים הנדרשים, כולל אישור עקרוני כלשהו מטעם השגרירות של המדינה שאליה אתם נוסעים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *