קנאביס רפואי בגיל השלישי

קנאביס רפואי בגיל השלישי – לא לצעירים בלבד

רבות דובר על היתרונות הרבים שבשימוש לקנאביס רפואי לצורך טיפול בכאב, הקלה בסימפטומים ואף לטיפול במחלות. בשנים האחרונות הולך וצובר תאוצה המחקר העוסק דווקא בגיל השלישי וביכולות הנפלאות של קנאביס רפואי לסייע במחלות כמו אלצהיימר ודמנציה ולהקל בכאבים כרוניים המזוהים עם האוכלוסייה המבוגרת, פרקינסון למשל, ולשפר את איכות חייהם.

בשנים האחרונות הולך ומתפתח המחקר סביב השימוש בקנאביס הרפואי. נראה, כי סגולותיו של הצמח משפיעות לחיוב בהקלה בסימפטומים של מחלות שונות כמו סרטן ואפילפסיה וכי שימוש במריחואנה רפואית גם תורמת למי שמתמודד עם בעיות נפשיות שונות, כמו למשל, פוסט טראומה.

במקביל, ממשיכים חוקרים לבחון את התרומה של שימוש בקנאביס לטיפול במחלות המזוהות בעיקר עם הגיל השלישי, מחלות שעד כה נחשבות לחסרות מרפא וככאלו המדרדרות את החולה, ואת סובביו, לחיי סבל, תלות באחרים ובכלל, איכות חיים שרק הולכת ומתדרדרת מדחי לדחי.

מחקר מקיף שנערך בישראל ופורסם בשנת 2018 עסק ביעילות הטיפול בקנאביס רפואי בקרב אוכלוסייה מבוגרת ובחן לצורך המחקר 2,637 מטופלים. המחקר מצא שיפור כללי במצבם של 93.7% מהמטופלים. מבחינת הכאב שחשו המטופלים, מרביתם דיווחו על שיפור במצבם בעקבות השימוש בקנאביס רפואי. כך, לפי המחקר, לפני הטיפול 66.8% מהמטופלים דיווחו על עוצמת כאב גבוהה, ואחרי חצי שנה של שימוש בקנאביס רפואי, ירד מספר זה ל-7.6% מהמטופלים בלבד. בנוסף, 59% דיווחו על עלייה באיכות החיים. פרט חשוב שעלה במחקר נגע לצורך של המטופלים בתרופות נרקוטיות שונות. 35.1% מהמטופלים דיווחו על ירידה במספר התרופות שלקחו או במינון. מעבר לכך, 18.1% מהמטופלים הפסיקו להשתמש במשככי כאבים מסוג אופיואידים, בעקבות צריכת מריחואנה רפואית, או לחילופין הפחיתו את המינון של תרופות אלו.

 

זינוק בצריכת קנאביס רפואי בגיל השלישי

התוצאות ניכרות בשטח: נראה כי יותר ויותר מבוגרים, בני 65 ומעלה, עושים כיום שימוש ברישיון שניתן להם לקנאביס רפואי. ביחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) שבמשרד הבריאות, רשומים, נכון לדצמבר 2021, למעלה מ-24 אלף איש, בני 65 ומעלה, המחזיקים ברישיון לקנאביס רפואי.

הנתונים הללו תואמים את המגמה בשאר העולם. במאמר שפורסם בפברואר 2020 בכתב העת JAMA Intern Med צוין כי אחוז המבוגרים בארה"ב, בני 65 ומעלה, שעשו שימוש בקנאביס זינק בשנים האחרונות. בשנת 2006 עמד אחוז המשתמשים על 0.4 ואילו בשנת 2015 כבר עמד על 2.9%. על פי מחקר זה, השימוש לקנאביס בקרב האוכלוסייה המבוגרת נעשה לצורך טיפול במחלות כרוניות כמו סוכרת והראה על מגמה חיובית של שיפור בקרב המטופלים. יחד עם זאת, מדגיש מחקר זה כי בקרב המבוגרים שצרכו קנאביס רפואי נרשמה עליה גם בשימוש באלכוהול. בשל הסיכון בשילוב בין הקנאביס לאלכוהול, בפרט אצל מבוגרים הסובלים ממחלות נוספות, יש צורך להזהיר את הציבור מפני שילוב זה.

 

לשים בצד את הסטיגמות השליליות

השימוש בקנאביס אצל האוכלוסייה המבוגרת הוא לא רק להקלה או טיפול בסימפטומים פיזיים. מחקר שפורסם בינואר 2020 דווקא מצא כי הסיבות הנפוצות לשימוש בקנאביס רפואי בגיל השלישי היו בעיות שינה וחרדה. 70% מתוך המשתמשים שהשתתפו במחקר מצאו כי השימוש בצמח היה יעיל מאוד.

הסטיגמות השליליות שפעם ליוו את השימוש בקנאביס, הולכות ונעלמות, ואת מקומן תופסת ההבנה, כולל זו המחקרית, כי מדובר במוצר היעיל והבטוח לשימוש בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, כמו גם לאוכלוסיות אחרות. היתרון שמציג הקנאביס הרפואי לאוכלוסייה המבוגרת היא בראש ובראשונה בשיפור איכות החיים והקלה בכאבים ובסימפטומים הגורמים להם ולסביבתם לסבל. יחד עם זאת, בטרם השימוש בקנאביס רפואי חשוב להתייעץ עם רופא, בייחוד אם המטופל צורך תרופות אחרות, כדי שהשימוש בקנאביס אכן יסייע ולא יגרום לנזק מיותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *